Dojmy a pocity z nejnovější techniky od Canonu

Minulý týden jsme měly možnost vlastnoručně otestovat nejžhavější novinky od Canonu, a to bezzrcadlovky R5 a R6. Rozhodly jsme se proto něco málo sepsat. Toto je tedy spíše malé shrnutí našich prvních pocitů než technické zhodnocení produktů. Technické specifikace jsou samozřejmě veřejně přístupné na stránkách výrobce nebo v e-shopech.

Hned doma jsme se začaly prokousávat menu jmenovaných strojů a jejich funkcemi. S radostí jsme hned na začátku zjistily, že menu má stejný jednoduchý a přehledný koncept a řazení jako je tomu i u jiných modelů zrcadlovek (jmenovitě například 5D Mark IV). Samozřejmě, tam najdete několik položek “navíc”.

Oba dva modely mají dotykový a také výklopný displej. U R6 jsme ale postrádaly zámek/pojistku u přepínání režimů, což je škoda. Konstrukce je velice lehká a fotoaparáty mají (pro nás s malýma rukama) příjemnou kompaktní velikost.

Po zběžném průzkumu jsme neodolaly a ještě v obýváku jsme si potřebovali vyzkoušet stabilizaci, která je nově i v samotných tělech a byly jsme opravdu velice mile překvapeny. Na statickém objektu nebyl nejmenší problém udržet bez stativu 1/15s, 1/4s, ale dokázali jsme udržet i 0,5” a výsledná fotka byla stále téměř perfektně ostrá.

Canon R5, objektiv RF24-105, 105mm, ISO 100, f7,1, čas 1/8s, foceno z ruky

Vyrazily jsme tedy do města, udělat pár nočních fotek nejen s lampou, se kterou jsme “kreslily”. Ale i venku vyzkoušet kvalitu stabilizace, která nás doma nadchla

Canon R5, objektiv 24-105, ISO 1250, 63mm, f6,3, 1/4s, foceno z ruky

Díky velkému rozlišení a dynamickému rozsahu nebyl problém v postprodukci vytáhnou i navzdory světelnému smogu Prahy hvězdy. I když se jednalo o první zkoušku, kde jsme nemohly naplno vyzkoušet možnosti fotoaparátů, byly jsme z nich nadšené a nemohly jsme se dočkat, až je budeme moci vyzkoušet na rychle se pohybujících zvířatech a hlavně vyzkoušet opěvovaný eye tracking.

Canon R6, objektiv 24-105, 24mm, ISO 100, f5,6, 15s

K fotoaparátům nám byla laskavě zapůjčena i malá armáda objektivů a adaptér na EF objektivy. Adaptér bez problémů funguje s klasickými EF objektivy pro full frame i APS-C a nejsou nijak omezeny nebo limitovány jejich funkce. Co se týče objektivů, které nejsou určeny pro full frame snímače, je tam už znát výraznější omezení u rychlosti ostření a tato kombinace se nám nejevila jako vhodná pro focení pohybujících se objektů.

První objektivy, které jsme měly na R5 a R6 nasazené byla dvě skla 24-105 mm f/4 a f/4-7,1. Rozdíl mezi nimi je určitě v kresbě znatelný. 100-500 mm f/4,5-7,1 disponuje příjemným rozsahem a stejně jako 100-400 mm má zámek, aby se při přenášení nevysouvala tuba objektivu. I když jsme mohly zkusit i luxusní portrétní sklo 85 mm f/1,2 byly jsme asi nejvíce natěšené na vyzkoušení 600 mm f/11 a musíme říct, že nás objektiv nezklamal. I přes ne příliš úžasnou světelnost je tento objektiv v kombinaci s R6 nebo R5 skvělý pro focení za dobrých světelných podmínek a kresba výsledných fotografií je velice uspokojivá. Také je toto sklo velice lehké. Našly jsme jen jednu chybu, se kterou jsme se ale po chvíli zkoumání vypořádaly. Po pár frustrujících momentech, kdy jsme nedokázaly přijít na důvod, proč nemůžeme fotit, jsme zjistily, že je objektiv zaaretovaný a před tím, než začnete fotit ho musíme vysunout a zaaretovat v aktivní poloze.

Canon R5, objektiv 600 mm, ISO500, f11, 1/200s

V neděli jsme pak konečně mohly v akci vyzkoušet opěvovaný eye tracking. Věděly jsme, že lidi, kočky a psi nejsou vůbec pro R6 a R5 problém, ale zajímalo nás jak se algoritmy vypořádají s dravci a sovami. A se sovami opravdu žádný problém nenastal a oko si udržel s přehledem po celou dobu přeletu.

Canon R6, RF 100-500, 200mm, ISO 3200, f5, 1/640s

U dravců jsme na malý problém narazily, ale stačilo si zazoomovat na hlavu dravce a po zaostření už si jí fotoaparát udržel a to i u tak malého ptáka jako je poštolka pestrá.

V neposlední řadě se musíme zmínit o elektronickém hledáčku a závěrce. Závěrka v nejrychlejším režimu je prostě masakr, který je naprosto skvělý na wildlife fotografie, protože je tento režim naprosto bezhlučný a díky rychlosti snímání 20 snímků za sekundu a eye trackingu ani nemáte šanci propásnout nějaký zajímavý moment. Na hledáček si ovšem musíte zvyknout. Při fotografování produktů ve světelném stanu bylo velice nepříjemné, když v jednu chvíli byl problém zaostřit, protože hledáček i bez držení spouště neustále přeskakoval, až z toho bolely oči. Nicméně je možné, že jsme v těchto počátcích minuly nějaké nastavení, které by nám s tímto problémem pomohlo.